недеља, 7. новембар 2010.

Tefsir sure El-Fatiha


Ova sura je nazvana ,,Uvodnicom Knjige", jer je Kur'an otpocet njome, a kaligraf je uvjek prvu pise od cijeloga Mushafa. Ona je prvo sto ucac uci iz ove Dostojne Knjige, ali nije prva obavljena u odnosu na ostali dio Kur'ana. Neki su rekli da je objevljena u Mekki, a neki u Medini.
 Naziva se ,,Fatihatul-Kitab" ( Uvodnica Knjige ), Ummul-Kitab" ( Srz Knjige ), ,,Es-Seb'ul-mesani ( sedam jasnih ajeta ), ,,Suretul-Hamd ( Sura zahvale ), Suretus-salati ( Sura molitve ), El-Vakijeh ( Zastitnica ). O njenim vrijednostima se navode hadise, a u jednom od njih se navodi da je Allahov Poslanik s.a.v.s rekao; ,,El-hamdu lillah rabbil-alemin" ( hvala Allahu Gospodaru svih svjetova ) je Es-Seb'ul-mesani-sedam jasnih ajeta i Veliki Kur'an koji mi je dat." ( El-Buhari, Ahmed )
,,U ime Allaha Svemilosnog Milostivog"-Bismilla nije ajet na pocetku svih Kur'anskih sura, vec je ajet koji razdvaja sure jedne od drugih. Pohvalno je da se prouci osim u suri Et-Tevbe, kada je to pokudjeno. Allaj je ime kojim se naziva samo Uzviseni. U osnovi dolazi od rijeci 'El-Ilah'. Prije sazimanja ova rijeci se koristila za sve sto se obozava, ispravno ili ne ispravno, ali je kasnije preovladavala upotreba ovog naziva za Onoga ko se istinski obozava. ,,Svemilosnog Milostivog"-ove rijeci su izvednice iz rijeci Er-Rahmeh ( milost ). Er-Rahman je hiperbolicenje od Er-Rahim, a upotrebljava se samo za Allaha Uzvisenog.
,,Hvala Allahu"-zahvala ( hamd ) oznacava iznosenje pohvale jezikom za nesto sto je dobrovoljno, prefinjeno. Hamd se iskljucivo iznosi jezikom, a sukr koji takodjer oznacava zahvalu biva jezikom, srcem, tjelesnim udovima. Sukr se iznosi radi blagodati, a hamd radi savrsenstva onoga ko se hvali, pa makar i ne bilo odredjene blagodati. Allahu Uzvisenom pripada i hamd i sukr. ,,Gospodaru svjetova"-Er-Rabb ( Gospodar ) je jedno od Allahovih uzvisenih imena i ne upotrebljava se za druge osim u genitivnoj vezi, kao kada kazes; ,,Ovaj cvjek je gospodar kuce." Gospodar je koji sve popravlja i uredjuje, Gospodar je onaj koji se obozava. ,,El-Alemin"-je mnozina od rijeci el-alem ( savijet ), a oznacava sve sto postoji mimo Allaha Uzvisenog. Ova rijec se koristi kao izrazaj za sve sto ima pamet, a to su cetiri kategorije: ljudi, dzinni, meleki i sejtani.
,,Svemilosnom, Milostivom"-posto se Uzviseni opisao Gospodarem svjetova sto je jedan vid zastrasivanja, vezao je to za ,,Svemilosni i Milostivi", sto u sebi sadrzi afrimaciju i podsticaj kako bi u svojim svojstvima objedinio strah od Njega i zelju za njim, a to biva vecom ispomoci u pokornosti Njemu.
,,Vladaru Dana Sudnjeg"-El-Malik ( vladar ) je i djelatno Allahovo svojstvo. Od Katade se prenosi da je rekao: ,,Jevmud-din ( Sudnji dan ) je dan u kojem ce Allah suditi robovima prema njihovim djelima, tj. nagradjivati ih prema zaslugama."
,,Samo Tebi ibadet cinimo i samo Tebe pomoc trazimo"-tj. samo Tebe izdvajamo i odredjujemo za ibadet i za trazenje pomoci. Ne obozavamo niko mimo Tebe niti od njega pomoc trazimo. Ibadet oznacava najvise ciljeve poniznosti i pokornosti, a u serijatskoj terminologiji se njime izrazava ono cime se objedinjuje savrsenstvo ljubavi, poniznosti i straha. Ibadet je spomenut prije trazenja pomoci zato sto predstavlja sredstvo do trazenja pomoci. Od Ibn Abbasa se prenosi da za rijeci: Samo od Tebe pomoc trazimo" rekao da znace; Samo Tebi jednocu ispovijedamo i Tebe se pribojavamo, nas Gospodaru, a nikome drugome. Samo od Tebe trazimo pomoc za pokornost Tebi i za sve ostale nase stvari.
,,Uputi nas na pravi put"-uputa je dvovrsena: uputa uspijeha koja iskljucivo pripada Allahu Uzvisenom. Tako Uzviseni Allah kaze; ,,Ti ne mozes uputiti koga volis, vec Allah upucuje koga On zeli." Druga vrsta upute je uputa ukazivanja i usmjeravanja koja je pripadala vjerovjesnicima i njihovim sljedbenicima iz reda uleme i daija. Tako Uzviseni kaze; ,,I ti upucujes na pravi put." Ovaj ajet ukazuje na ove dvije vrste upute, jer jedino Allah daje konacni uspijeh, a poslao je Svoje poslanike da nam ukazuju na njega. Pravi put ( Es-Siratul-mustekim ) u jeziku oznacava put na kojem nema iskrivljenja, a pod njim se misli na put islama.
,,Na put onih kojima Si blagodati podario"-oni su spomenuti u rijecima Uzvisenog: ,,Ko se pokorava Allahu i Poslaniku takvi ce biti sa onima kojima je Allah blagodati podario od vjerovjesnika, iskrenih, sehida, dobrih-a divno li je to drustvo!" ,,A ne onih na koje se srdzba izlila"- oni su zidovi, jer su poznavali istinu, a onda je ostavili i sa nje skrenuli pored svoga znanja. Zato su zasluzili Allahovu srdzbu. Ahmed i Ibn Madze od Vjerovjesnika s.a.v.s prenose da je rekao; ,,Ni na cemu vam vise zidovi ne zavide kao sto vam zavide na selamu i izgovaranju rijeci Amin." ,,I koji su zalutali"-oni su krscani, zato sto su iz ne znanja zastranili od istine, pa su otisli u jasnu zabludu vezano za Isaa alejhisselam. Rijeci Amin znace; Allahu odazovi nam se.

Нема коментара:

Постави коментар